Foto: Ulf Romedahl
Ulf Romedahl på The Maloik Rock Blog var 2019 hemma hos Nalle Påhlsson och gjorde en mycket intressant intervju som dessutom var ganska övergripande över Nalles karriär. Jag fick därför med den intervjun som bakgrund möjlighet fråga lite andra saker till Nalle, vi pratade i en timma och en kvart om hans basar, Therion, Treat, Easy Action och något så udda som Doktor Bajskorv…
Hur länge har du jobbat med musiken nu?
I från 1984 till 2010 var det heltid som musiker, nu jobbar jag som timanställd i hemtjänsten och trivs med det. Jag har till och med fått lite kompisar igenom mitt jobb i hemtjänsten, bland annat en 89-årig dam som jag pratade med senast idag. Men i år har jag kunnat jobba med musiken på heltid sedan i April.
Den första basen du skaffade var via musikbörsen och sedan gick du direkt till en Rickenbacker. Det är ju ett sound som sticker ut lite granna. Valde du den för att förebilderna spelade på en eller hade du provspelat och därför kommit fram till att det var “din” bas?
Det ligger väl lite nostalgi i det då många utav idolerna gjorde det, som Roger Glover, Steve Priest, Glenn Hughes m. fl. Men än idag tycker jag Rickenbacker är den tuffaste basen som tillverkats, det är liksom basarnas bas. Även om jag inte kör på den idag, då jag har spons av Yamaha, så är det så jag tycker. Yamahabasarna är ju klart mer bekväma men att bara titta på så är Rickenbacker klart tuffast.
Sen gillar jag soundet och dessutom spelade Benno Mengarelli i Neon Rose på en svart Rickenbacker vilket jag också skaffade.
Men det var väl förr i tiden soundet stack ut lite mer då basen generellt var mer dynamisk i ljudbilden.
Vad är då viktigt i ett bassound för dig?
Att basen får gå fram, det ska låta lite taggtråd, metal liksom, den får gärna sticka ut lite granna kanske lika mycket som gitarren. Och det säger jag inte bara utav egoism att jag ska höras utan jag tycker det blir ett mer spännande sound, helst i rock och hårdrock, det blir tråkigt annars.
Men detta har blivit svårare och svårare, vi har nyss spelat in lite nytt material med Easy Action och jag har varit på flera gånger här och tyckt till, vilket jag dessutom har fått samtycke ifrån de andra och det har blivit riktigt bra. Men ändå så låter det inte som på 70-talet. Jag förstår verkligen inte det riktigt med dagens teknikmöjligheter så kan du ändå inte få saker att sticka ut. Det blir mer som en “komprimerad massa”.
Men kan det ha att göra med den digitala formen av produktion idag att man inte får fram samma känsla som det analoga?
Nja delvis, men man är mån om att trummor ska få ta stor plats och att gitarrerna med dess dist får ta väldigt stor plats. Så det verkar inte gå att göra som på 70-talet.
Du har ju producerat mycket själv, är det inte dags att ta kommandot då?
Jo…nu ska jag säga något som är väldigt motsägelsefullt. När jag spelade in min egna platta Royal Mess där jag la alla kompgitarrer och ett fåtal solon samt en del licks, där jag sjunger och programmerar keyboards. Då var faktiskt basen det sista jag tänkte på, för jag ser mig lika mycket som gitarrist allra helst här, så det blev faktiskt så att basen hamnade lite i skymundan här ändå.
Jag recenserade den plattan och den har ju jättemycket bra låtar så jag kan tänka mig att du var noga med att först och främst framhålla låten.
Jag är ju mest mån om musiken överlag. Jag menar, jag är ju oftast basist men basen är ju ett utav många verktyg för att få låten att bli bra. Sedan är det Chris Laneys mix och han fick ju mixa som han ville där det endast var ett fåtal justeringar vi gjorde.
Framförallt blev jag imponerad och överraskad över att du var en så duktig leadsångare.
Jaha, ja tack va kul. Till mitten på 90-talet så hade jag gjort mer körjobb på skiva än baspålägg. Men det klart lead har jag inte gjort speciellt mycket. Jag sjunger lead på en låt på en Last Autumn’s Dreamplatta, en Kisslåt när vi spelade in en coverplatta.
Ja förresten när Level Eleven kom med Last Autumns Dream höll jag just den plattan som årets platta inte minst tack vare det fantastiska basliret, du måste väl spelat bandlöst på en del av de låtarna?
Det kommer jag faktiskt inte ihåg riktigt. Men det är väl den första jag spelar på med bandet efter Marre (Marcel Jacob). Fast där är det lite lustigt för på den plattan tycker jag nästan tvärtom att basen ligger för högt mixad haha, men det gjorde väl inte så mycket.
Då Coupe de Grace med Treat kom kämpade jag för att basen skulle sticka ut lite extra och det gör den ju. Sedan fick jag ju någon utmärkelse utav melodic rock 2010 som årets basist och det beror nog mycket på att basen fick sticka ut lite.
På senare skivor med LAD då har basen blivit tunnare och tunnare men där jag inte lagt mig i något.
För att återkoppla lite till Royal Mess, var det självklart att det skulle bli en rockplatta eller hade du några tankar på att arra låtarna annorlunda?
Nja, jag är väldigt mycket så att när jag gör nått så spelar jag in det som det skulle låta live.
När vi har spelade in nytt med Easy Action nu så var det nån som frågade, “hur ska vi låta”? Jag förstår inte riktigt de frågan, alla spelar in sina grejer och sedan har man fått till ett sound.
Visst går man tillbaka till 1987 med John “Mutt” Lange och Def Leppard’s Hysteria då det var ett helt annat sound. Men idag liksom då gör vi det vi gör och sedan väljer man nån som mixar rockmusik bra.
Så när vi gjorde min soloplatta spelade vi in rakt och sedan skickade jag till Chris Laney för jag tycker han mixar bra plus att han är en polare till mig.
Vad kör du för stärkare och så då?
Jag har faktistk inte någon backline. Jag har varit med i Therion i elva år men hoppade av förra året då jag inte kände att jag orkade med resorna kring turnérandet. Men jag ska spela spela på plattorna fortsättningsvis, jag har nyss lagt bas på 30! låtar som är tänkt att vara med på kommande Therionplattor. Det ska väl bli tre plattor utav detta material.
Men åter till frågan så har vi kört in ears med Therion vilket jag i och för sig inte är så bekväm med men man vänjer sig.
Senast jag körde stärkare så körde jag på Marshall och det skulle jag göra nu med om jag skulle välja själv.
Sista basfrågan, hur många basar har du?
Eh…åtta stycken tror jag att det är varav sex är Yamaha en är en Cort yxbas som jag använt med Kyss (Kiss hyllningsband) plus att jag har en Punisher orginal som är handbyggd.
I en intervju med The Maloik’s Ulf Romedahl nämner du hur du kom in som heltidsmusiker i branschen och att det var Freestyles Anders Uddberg som fixade in dig och giget med Niclas Wahlgren. Men det tog bara något år, sedan går din jämnåriga kompis bort, hur minns du den upplevelsen?
Det var ju hemskt. Det var min första kokntakt med döden förutom personer i min närhet som gått bort av ålder. Jag var tjugoett när Anders gick bort och vi hade umgåtts i flera år varje dag eller åtminstone hördes varje dag. Men det var så att Anders spelade med Freestyle där jag faktiskt hoppade in på två gig i slutet av Freestyles existens. Sedan började Anders spela med The Radio som var ifrån Nynäshamn och det bandet blev senare kompband till Pugh Rogefeldt. Så när Pugh skulle åka med The Radio som kompband till Kos var det plötsligt så att Pugh fick ställa in fast giget redan var bokat och eftersom vi hade börjat jobba med Niclas Wahlgren så erbjöd Anders honom istället och så blev det. Men de han bara komma till Kos och där samma kväll så dog Anders, det var Niclas som upptäckte att han var död.
Det ska ha gått till så att de hade varit ute och festat som man gör i den åldern och alla var bra dragna när de gick å la sig. De som delade rum hade hört att han lät konstigt när han andades men jag tror det var någon utav crewmedlemmarna som sa, nä men han låter så när han sover. Senare så blev det strömavbrott och i den stunden upptäckte Niclas att det inte lät något ifrån Anders längre och satte en liten spegel framför munnen och upptäckte att det då inte immade på glaset…
Dödsorsaken visade sig vara lungödem vilket innebär att lungorna fylls av kroppsvätska.
Det konstiga och lite hokuspokus i sammanhanget är att vi nån gång satt och snackade och siade om framtiden. Då jag säger undra vad man gör när man är 50. Anders svarade “det gäller inte mig, jag kommer inte vara med då”. Så det var precis som att han visste att han skulle gå bort i förtid, men jag fick senare veta av hans mamma att han hade varit hos typ en spådam som hade sagt till honom att han inte skulle leva så länge. Så han blev bara 24 år.
Vilket jobb skulle du senare säga vara viktigast för din karriär som gjorde att du fick mycket jobb?
Jag tror att det är jobben med Mikael Rickfors, Sanne Salomonsen och Pugh Rogefeldt har banat vägen. Det är dessutom personer som jag tidigt såg upp till och senare nu då blivit vän med. Och Tommy Nilsson förstås sedan ska väl Stefan Andersson också nämnas när han lirade sina rockplattor.
Vad tror du är det mest udda jobb som folk inte har koll på att du gjort?
Jag gör en grej idag som du kanske inte har sett som heter Doktor Bajskorv (hahaha). Jag kollade på Spotify på hur många streams jag har på min soloplatta Royal Mess och låten Hell City har väl cirka 7500 streams. Doktor Bajskorv som är en barngrej förstås har över en miljon streams (hahaha). Så man kan ju undra om man ska ge sig in på det mer seriösa planet eller inte, men egentligen spelar det inte mig någon roll, jag är absolut inte bitter eller ledsen över det. Jag tycker det är lika roligt att göra barnmusik som något annat så länge folk gillar det man gör så är det kul. Jag har för övrigt fler “tokprojekt” på gång som är mer till för vuxna, vi får se var det landar. Men i grund och botten håller jag på med musik för att jag tycker det är roligt.
Hur hamnade du med i Therion?
Jag hade aldrig hört talas om Therion förrän min vän Mats Levén berättade att han gått med i bandet och sjöng med dem. Detta var väl 1995 eller så. Efter det så hoppade Mats av och istället kom Thomas Wikström in.
Samtidigt som Mats hoppade försvann även bassist och trummis så det var när Christoffer som driver bandet nämnde för Thomas att jag skulle vilja ha en bassist som lirar som Bob Daisley (Rainbow, Ozzy och Gary Moore m.fl.). Thomas svarade ja men då måste vi ha den svenska Bob Daisley, Nalle Påhlsson hahaha. Det gjorde mig väldigt glad att höra det.
Du sa länge bland annat när du hoppade av Treat att du höll Therion som ditt första band var det den annorlunda musik som bandet spelar som gjorde att du tyckte så?
Det var nog en kombination av saker plus att jag hade nog redan bestämt mig att hoppa av Treat då, det såg ganska ovisst ut med spelningar och så vidare. Therion hade utvecklats nått otroligt sedan jag såg dem första gången och det fans massor turnéer planerade vilket också gjorde det till ett mer säkert kort där inkomsterna var mer säkra.
Nu efter att du stigit av Therion vilket skulle du säga är ditt 1:a band idag.
Det har nog blivit Treat igen. Jag kom ju med förra året igen då Pontus Egberg klev av. Någon mig om jag skulle gästa på Treats 30-årsjubiluem av Organized Crime. Men det hade jag inte hört talas och sedan var det inte så mycket med det förrän Anders Wikström ifrån Treat ringde mig, och han ringer inte ofta så jag tänkte att nu ska han fråga om jag vill gästa, men det visade sig ju då att Pontus skulle lämna och därför fanns det en plats ledig om jag ville ha den. Så det var ju skitkul att får lira med polarna igen.
Easy Action nu då, är allting klart?
Nej det är snart det definitivt inte, framförallt har Tommy och Kee mycket annat parallellt. Men vi satsar på att det ska bli mer snart framöver. Vi har en helt färdigmixad låt och sedan tre eller fyra till som är helt inspelade men som ska mixas och produceras klart. Vi får se vad som händer men det går långsamt framåt.
Det måste ju varit jätteschysst att spela på Sweden Rock tillsammans i en reunion.
Det var verkligen jättehäftigt. Jag har ju varit på turné med Tommy Nilsson flera gånger och diggar honom både som person och sångare så det var kul att rocka ihop. Även Kee eller Kjelle som jag säger har jag ju också känt sedan innan han tog namnet Kee så det var verkligen riktigt roligt och jag har för övrigt allra största respekt till all i bandet det är jättekul.
Du nämnde att Easy Action hade ett live datum snart.
Ja den 22:a augusti kommer vi vara med i Nox Rocks som finns som facebookevent. Det är vi i Easy Action, Candlemass, ett band som heter Scarlett, och Thundermother.
Du har sagt att du har lite svenska låtar på gång. Där du bland annat tänkte fråga Tommy om han har lust och sjunga samt att du själv ska sjunga några. Vad är det för typ av låtar, vad handlar de om?
eh… ja som det är nu så…ja jag vet inte riktig jag håller fortfarande på att planera. För tillfället är det så mycket projekt igång så det är lite rörigt i skallen. Jag håller på med mitt egna samtidigt som det dyker upp jobb där folk vill att jag ska vara med på deras plattor mm.
Men det är ganska kul då jag för första gången fått förfrågan av ett band om jag inte kan vara med som leadsångare. Jag blev lite ställd först fast tänkte att jag kan ju prova låten så får vi se hur det går.
Men åter till de svenska lite lugnare låtarna så är det låtar jag haft liggande, nån har jag skrivit för mer än tjugo år sedan och någon som jag fortfarande håller på med. Det gör inget om en låt är gammal för det vet ju inte lyssnaren i regel. Men det är ganska personliga texter och någon finns det inte någon text på alls.
En annan sak som jag skulle vilja göra är tillsammans med min tjej som är bildkonstnär och silversmed. Det skulle vara att göra en vinyl som kommer ihop med konst i paketeringen. Hon har ju nämligen en ateljé och känner folk som håller i utställningar mm. Så min idé är att göra en del av mina låtar där med kända sångare som sjunger ihop med illustrationer och prova det något jag aldrig gjort innan. Men skulle det bli av så är det åtminstone ett år bort då det är mycket som ska klaffa och att jag får fråga gästsångare samt att få ihop det med konsten.
Återföreningen med Treat kan man ju minst sagt säga har blivit lite avbruten, har ni hunnit arbeta på något nytt under denna perioden?
Ja det finns massor av material som Anders Wikström som vanligt gjort det mesta utav det. Han presenterar och ibland ändras det vissa saker efter att vi i bandet tycker till. Men det är ju han som står för skriveriet som vanligt. Jag vet däremot inte när vi kommer påbörja inspelningarna däremot när vi väl är där så brukar det gå fort och som sagt material finns. Skulle jag gissa så kommer det en till Treat-platta 2021 kanske till och med snarare än senare, men vi får se.
Hur blir med Treat och webbspelning?
Vi skulle ju gjort det men tyvärr blev Patrik coronasjuk och var riktigt dålig. Men ekonomiskt strul ställde till det i slutändan, inte så det blev något bråk eller så, men vi som band skulle inte få nån garantisumma däremot skulle andra delar av produktionen skulle ha det så vi bestämde oss för att skippa det istället.
Men nyligen blev det ju klart att vi ska spela i Göteborg med Gathering of Kings på en rockspelning som Rocknytt arrangerar. Jag var ju med och lirade på första Gathering of Kingsplattan, och ytterligare nått spår på senaste, men fick stiga av på grund av tidsbrist. Men Ron Dahlgren som jag känner som driver projektet frågade om jag har lust att hoppa in på nån låt vilket jag gärna gör om ingen blir trampad på tårna.
Vart hör vi då Nalle 2020, på vilka plattor/projekt spelare du?
Ja hehe först och främst Doktor Bajskorv hahaha. Men annars håller jag på att spela in nytt med Stagman, eller som det verkar under hans nygamla namn Zinny. Sedan så är det Easy Action och Treat.