Verksamma ända sedan 1991 där första skivan släpptes 1997. Hyllade för sin fokus på melodier med snuskigt bra stämsång samt riff som främsta vapen. I raden av alla fantastiska melodic rock band ifrån Sverige som släpper album i 2019 är House of Shakira ett utav dessa, på nytt skivbolag. Andreas Novak och jag snackade dessutom lite om hur branschen fungerar idag.
Likt Degreed gjorde med sitt första album har ni släppt ett par album under Australienska Melodic Rock Records. Hur landade ni där?
Jag släppte min andra soloplatta ”NoVakation” (2011) på MRR. Det arbetet började redan 2008, så jag och Andrew McNeice har haft kontakt i många år innan jag hamnade i House of Shakira.
Även HoS kände Andrew innan jag började i bandet, så det föll sig naturligt att kolla med MRR.
Och nu har ni signat för Frontiers Records som förmodligen är det största bolaget inom melodic rock i Europa. Samma fråga, hur landade ni där?
Frontiers har faktiskt alltid diggat HoS, så därmed är de ju helt rätt skivbolag för oss, he he. Vår självbetitlade platta ”HoS” (2012), alltså min första med bandet, ville Frontiers ge ut, men planerade att inte släppa den förrän i augusti 2013.
Vi kände att det var alldeles för lång väntan när allt var inspelat och klart redan i slutet av 2011, så vi valde då att gå vidare. Vi fick då en bra deal med finska Lion Music som gjorde ett bra jobb med plattan på alla sätt.
Lint är ert kanske mest uppmärksammade album. Men vilket album betyder mest för er?
För mig personligen är det ”Radiocarbon”, som alltså släpps nu i december. Kanske känner jag så för att den är aktuell nu, men enligt mig är den ändå vår bästa platta sen jag kom med. Vi har lyckats fångat en speciell vibe den här gången. Det vetefan hur det gick till, men bra blev det.
Ändå sedan du gick med i bandet och ni släppte Hos 2012 har du varit involverad i textförfattandet. Vad tycker du att du tillfört bandet med dina texter?
Jag gillar att skriva texter och få ur mig allt möjligt som jag vill få sagt,
även om det kan vara fullkomligt obegripligt för den som lyssnar, ha ha.
Folk får undra, men oftast har jag faktiskt en poäng i alla texter. Jag har sen första början fått fria händer vad gäller alla texter, sångmelodier och körarrangemang, vilket har varit väldigt roligt.
Självklart har bandet alltid kommit med input till mina grundidéer, så det bollas mycket fram och tillbaka innan en låt anses klar.
När ni släppte Pay to Play, handlade det om att ni tycker ni gjort er förtjänta att få betalt för att spela och inte betala ett annat band för ni ska öppna för dem?
Det finns fler än en botten i den titeln. Dels det du nämner, att man ibland måste betala för att få vissa riktigt bra gig, men också att lyssnaren nånstans faktiskt måste betala för konsumtionen. Tack och lov har det blivit bättre på den fronten, i och med att den illegala nedladdningen idag bara är en bråkdel av vad den var under 00-talet. Publiken nuförtiden betalar dyrt för att gå på konserter.
Borde inte publiken stå för hela kalaset och är inte hela branschen skyldiga till detta lite skeva upplägg (att betala för att få spela)? Alltifrån managers, promotors till band.
Publiken betalar som sagt redan dyrt för konserter idag, man kan inte kräva mer av dem, däremot av vissa aktörer inom underhållningsbranschen. Titeln är lika mycket en känga till dem, som utnyttjar folks drömmar och menar att man ska vara glad om man får lite exponering.
Många i maktposition i musik- medie- och artistvärlden sitter ofta på höga hästar och stormtrivs med att läxa upp aspirerande stackare som står med mössan i handen. Sen skyller de sitt dryga beteende på branschen.
Jag har sett det så många gånger. Det är ett lätt sätt att slippa ta ansvar.
Nu blir det ingen frontiers rock festival men där borde ni ju varit givna med tanke på att Frontiers släpper ert nya album. Men festival efter festival lägger ner. Vad har ni för tankar kring det?
Väldigt synd att Frontiers festival inte blev av, vi hade såklart gärna spelat där. 2014 spelade vi på Väsby Rock Festival, vilket var en otroligt positiv upplevelse, men tyvärr överlevde inte den heller.
Nya singeln Delusion har haft bra mottagande. Sätter det tonen för hela skivan?
Nja, skivan är mer som ett träd där det växer äpplen, päron och en del oväntad frukt. ”Delusion” är mer som en persika, med hård kärna på en egen gren. Vi hade faktiskt inte tippat ”Delusion” som singel utan såg den som ett albumspår, men Frontiers ville absolut släppa den först.
Det är bra drag i låten men ska jag vara lite kritisk så kanske jag hade önskat en tydligare hook i refrängen. Blir det fler singlar?
Visst hade refrängen kunnat knådas om till nåt hookigare, men den kanske ska få jäsa lite istället? Den växer nog då.
Ja, nu vilken dag som helst i november kommer nästa singel. Den heter ”One Circumstance” och grundar sig på en självupplevd historia,
precis som de flesta texter jag skriver.
Kan ni beskriva innehållet på kommande Radiocarbon?
Om skivan är ett träd och ”Delusion” är en persika, är titelspåret mer en solmogen apelsin. Trädet har sina överraskningar och den som törs klättra upp i det kan hitta en koja – med en gömd skatt, he he.
Du har varit över i USA och låtit folk lyssna på några låtar ifrån plattan. Vilken respons har varit roligast att bemöta?
Jag var nyligen i USA, men strax innan det var jag även i Argentina, Peru och Chile. Jag hittade lätt HoS-fans i alla länder som självklart ville lyssna på det nya materialet, och det roligaste var att alla var så glada att vi hade nåt nytt på gång. Det var samma sak i Japan för ett år sen. Väldigt roligt.
Varifrån kommer låt och albumtiteln?
Radiocarbon dating är engelska för Kol14-metoden, alltså en vetenskaplig metod för att bestämma hur gammalt nånting är, genom att mäta objektets radioaktiva halveringstid. En recensent sa nån gång att vår musikstil var så gammal att han behövde använda Kol14-metoden för att bedöma den, ha ha. Vi skojade om det tyckte att Radiocarbon lät coolt. Titelspåret är en uppföljare till låten ”Zodiac Maniac ” från plattan HoS (2012), där huvudpersonen inte förstår sig på en tjej som har lite hokus pokus för sig. Självupplevt av textförfattaren? Kanske det. Det är lite kul att låta folk undra.
Hur blir det då med spelningar framöver? Nåt på gång?
Vi håller på att boka gig till i vår, och vi vill naturligtvis ut och spela så mycket det går.
Som avslutning, med tanke på er långa karriär, var har ni starkast fanbase?
Svårt för mig att säga, men jag det är nog i Europa där fans fortfarande pratar om tidigare turnéer, långt före min tid. Jag är mest fascinerad över att vi har fans i hela världen. Det skulle vara kul att samla alla på samma ställe!