Warning: The magic method OCDI\OneClickDemoImport::__wakeup() must have public visibility in /customers/7/8/1/rockintervju.se/httpd.www/wp-content/themes/onecom-travelo/importer/inc/OneClickDemoImport.php on line 121 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/7/8/1/rockintervju.se/httpd.www/wp-content/themes/onecom-travelo/importer/inc/OneClickDemoImport.php:121) in /customers/7/8/1/rockintervju.se/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1637 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/7/8/1/rockintervju.se/httpd.www/wp-content/themes/onecom-travelo/importer/inc/OneClickDemoImport.php:121) in /customers/7/8/1/rockintervju.se/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1637 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/7/8/1/rockintervju.se/httpd.www/wp-content/themes/onecom-travelo/importer/inc/OneClickDemoImport.php:121) in /customers/7/8/1/rockintervju.se/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1637 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/7/8/1/rockintervju.se/httpd.www/wp-content/themes/onecom-travelo/importer/inc/OneClickDemoImport.php:121) in /customers/7/8/1/rockintervju.se/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1637 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/7/8/1/rockintervju.se/httpd.www/wp-content/themes/onecom-travelo/importer/inc/OneClickDemoImport.php:121) in /customers/7/8/1/rockintervju.se/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1637 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/7/8/1/rockintervju.se/httpd.www/wp-content/themes/onecom-travelo/importer/inc/OneClickDemoImport.php:121) in /customers/7/8/1/rockintervju.se/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1637 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/7/8/1/rockintervju.se/httpd.www/wp-content/themes/onecom-travelo/importer/inc/OneClickDemoImport.php:121) in /customers/7/8/1/rockintervju.se/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1637 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/7/8/1/rockintervju.se/httpd.www/wp-content/themes/onecom-travelo/importer/inc/OneClickDemoImport.php:121) in /customers/7/8/1/rockintervju.se/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1637 {"id":1369,"date":"2020-08-18T11:58:00","date_gmt":"2020-08-18T09:58:00","guid":{"rendered":"https:\/\/www.rockintervju.se\/?p=1369"},"modified":"2020-08-16T21:12:42","modified_gmt":"2020-08-16T19:12:42","slug":"nalle-pahlsson","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.rockintervju.se\/nalle-pahlsson\/","title":{"rendered":"Nalle P\u00e5hlsson"},"content":{"rendered":"\n

Foto:<\/strong> Ulf Romedahl<\/strong>

Ulf Romedahl p\u00e5 The Maloik Rock Blog<\/a> var 2019 hemma hos Nalle P\u00e5hlsson och gjorde en mycket intressant intervju<\/a> som dessutom var ganska \u00f6vergripande \u00f6ver Nalles karri\u00e4r. Jag fick d\u00e4rf\u00f6r med den intervjun som bakgrund m\u00f6jlighet fr\u00e5ga lite andra saker till Nalle, vi pratade i en timma och en kvart om hans basar, Therion, Treat, Easy Action och n\u00e5got s\u00e5 udda som Doktor Bajskorv…<\/strong><\/p>\n\n\n\n

Hur l\u00e4nge har du jobbat med musiken nu?<\/strong><\/p>\n\n\n\n

I fr\u00e5n 1984 till 2010 var det heltid som musiker, nu jobbar jag som timanst\u00e4lld i hemtj\u00e4nsten och trivs med det. Jag har till och med f\u00e5tt lite kompisar igenom mitt jobb i hemtj\u00e4nsten, bland annat en 89-\u00e5rig dam som jag pratade med senast idag. Men i \u00e5r har jag kunnat jobba med musiken p\u00e5 heltid sedan i April.<\/p>\n\n\n\n

Den f\u00f6rsta basen du skaffade var via musikb\u00f6rsen och sedan gick du direkt till en Rickenbacker. Det \u00e4r ju ett sound som sticker ut lite granna. Valde du den f\u00f6r att f\u00f6rebilderna spelade p\u00e5 en eller hade du provspelat och d\u00e4rf\u00f6r kommit fram till att det var “din” bas?<\/strong><\/p>\n\n\n\n

Det ligger v\u00e4l lite nostalgi i det d\u00e5 m\u00e5nga utav idolerna gjorde det, som Roger Glover, Steve Priest, Glenn Hughes m. fl. Men \u00e4n idag tycker jag Rickenbacker \u00e4r den tuffaste basen som tillverkats, det \u00e4r liksom basarnas bas. \u00c4ven om jag inte k\u00f6r p\u00e5 den idag, d\u00e5 jag har spons av Yamaha, s\u00e5 \u00e4r det s\u00e5 jag tycker. Yamahabasarna \u00e4r ju klart mer bekv\u00e4ma men att bara titta p\u00e5 s\u00e5 \u00e4r Rickenbacker klart tuffast.
Sen gillar jag soundet och dessutom spelade Benno Mengarelli i Neon Rose p\u00e5 en svart Rickenbacker vilket jag ocks\u00e5 skaffade.
Men det var v\u00e4l f\u00f6rr i tiden soundet stack ut lite mer d\u00e5 basen generellt var mer dynamisk i ljudbilden.<\/p>\n\n\n\n

Vad \u00e4r d\u00e5 viktigt i ett bassound f\u00f6r dig?<\/strong><\/p>\n\n\n\n

Att basen f\u00e5r g\u00e5 fram, det ska l\u00e5ta lite taggtr\u00e5d, metal liksom, den f\u00e5r g\u00e4rna sticka ut lite granna kanske lika mycket som gitarren. Och det s\u00e4ger jag inte bara utav egoism att jag ska h\u00f6ras utan jag tycker det blir ett mer sp\u00e4nnande sound, helst i rock och h\u00e5rdrock, det blir tr\u00e5kigt annars.

Men detta har blivit sv\u00e5rare och sv\u00e5rare, vi har nyss spelat in lite nytt material med Easy Action och jag har varit p\u00e5 flera g\u00e5nger h\u00e4r och tyckt till, vilket jag dessutom har f\u00e5tt samtycke ifr\u00e5n de andra och det har blivit riktigt bra. Men \u00e4nd\u00e5 s\u00e5 l\u00e5ter det inte som p\u00e5 70-talet. Jag f\u00f6rst\u00e5r verkligen inte det riktigt med dagens teknikm\u00f6jligheter s\u00e5 kan du \u00e4nd\u00e5 inte f\u00e5 saker att sticka ut. Det blir mer som en “komprimerad massa”.<\/p>\n\n\n\n

Men kan det ha att g\u00f6ra med den digitala formen av produktion idag att man inte f\u00e5r fram samma k\u00e4nsla som det analoga?<\/strong><\/p>\n\n\n\n

Nja delvis, men man \u00e4r m\u00e5n om att trummor ska f\u00e5 ta stor plats och att gitarrerna med dess dist f\u00e5r ta v\u00e4ldigt stor plats. S\u00e5 det verkar inte g\u00e5 att g\u00f6ra som p\u00e5 70-talet.<\/p>\n\n\n\n

Du har ju producerat mycket sj\u00e4lv, \u00e4r det inte dags att ta kommandot d\u00e5?<\/strong><\/p>\n\n\n\n

Jo…nu ska jag s\u00e4ga n\u00e5got som \u00e4r v\u00e4ldigt mots\u00e4gelsefullt. N\u00e4r jag spelade in min egna platta Royal Mess d\u00e4r jag la alla kompgitarrer och ett f\u00e5tal solon samt en del licks, d\u00e4r jag sjunger och programmerar keyboards. D\u00e5 var faktiskt basen det sista jag t\u00e4nkte p\u00e5, f\u00f6r jag ser mig lika mycket som gitarrist allra helst h\u00e4r, s\u00e5 det blev faktiskt s\u00e5 att basen hamnade lite i skymundan h\u00e4r \u00e4nd\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

Jag recenserade den plattan och den har ju j\u00e4ttemycket bra l\u00e5tar s\u00e5 jag kan t\u00e4nka mig att du var noga med att f\u00f6rst och fr\u00e4mst framh\u00e5lla l\u00e5ten.<\/strong><\/p>\n\n\n\n

Jag \u00e4r ju mest m\u00e5n om musiken \u00f6verlag. Jag menar, jag \u00e4r ju oftast basist men basen \u00e4r ju ett utav m\u00e5nga verktyg f\u00f6r att f\u00e5 l\u00e5ten att bli bra. Sedan \u00e4r det Chris Laneys mix och han fick ju mixa som han ville d\u00e4r det endast var ett f\u00e5tal justeringar vi gjorde.<\/p>\n\n\n\n

Framf\u00f6rallt blev jag imponerad och \u00f6verraskad \u00f6ver att du var en s\u00e5 duktig leads\u00e5ngare.<\/strong><\/p>\n\n\n\n

Jaha, ja tack va kul. Till mitten p\u00e5 90-talet s\u00e5 hade jag gjort mer k\u00f6rjobb p\u00e5 skiva \u00e4n basp\u00e5l\u00e4gg. Men det klart lead har jag inte gjort speciellt mycket. Jag sjunger lead p\u00e5 en l\u00e5t p\u00e5 en Last Autumn’s Dreamplatta, en Kissl\u00e5t n\u00e4r vi spelade in en coverplatta.<\/p>\n\n\n\n

Ja f\u00f6rresten n\u00e4r Level Eleven kom med Last Autumns Dream h\u00f6ll jag just den plattan som \u00e5rets platta inte minst tack vare det fantastiska basliret, du m\u00e5ste v\u00e4l spelat bandl\u00f6st p\u00e5 en del av de l\u00e5tarna?<\/strong><\/p>\n\n\n\n

Det kommer jag faktiskt inte ih\u00e5g riktigt. Men det \u00e4r v\u00e4l den f\u00f6rsta jag spelar p\u00e5 med bandet efter Marre (Marcel Jacob). Fast d\u00e4r \u00e4r det lite lustigt f\u00f6r p\u00e5 den plattan tycker jag n\u00e4stan tv\u00e4rtom att basen ligger f\u00f6r h\u00f6gt mixad haha, men det gjorde v\u00e4l inte s\u00e5 mycket.
D\u00e5 Coupe de Grace med Treat kom k\u00e4mpade jag f\u00f6r att basen skulle sticka ut lite extra och det g\u00f6r den ju. Sedan fick jag ju n\u00e5gon utm\u00e4rkelse utav melodic rock 2010 som \u00e5rets basist och det beror nog mycket p\u00e5 att basen fick sticka ut lite.
P\u00e5 senare skivor med LAD d\u00e5 har basen blivit tunnare och tunnare men d\u00e4r jag inte lagt mig i n\u00e5got.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r att \u00e5terkoppla lite till Royal Mess, var det sj\u00e4lvklart att det skulle bli en rockplatta eller hade du n\u00e5gra tankar p\u00e5 att arra l\u00e5tarna annorlunda?<\/strong><\/p>\n\n\n\n

Nja, jag \u00e4r v\u00e4ldigt mycket s\u00e5 att n\u00e4r jag g\u00f6r n\u00e5tt s\u00e5 spelar jag in det som det skulle l\u00e5ta live.
N\u00e4r vi har spelade in nytt med Easy Action nu s\u00e5 var det n\u00e5n som fr\u00e5gade, \u201chur ska vi l\u00e5ta\u201d? Jag f\u00f6rst\u00e5r inte riktigt de fr\u00e5gan, alla spelar in sina grejer och sedan har man f\u00e5tt till ett sound.
Visst g\u00e5r man tillbaka till 1987 med John “Mutt” Lange och Def Leppard’s Hysteria d\u00e5 det var ett helt annat sound. Men idag liksom d\u00e5 g\u00f6r vi det vi g\u00f6r och sedan v\u00e4ljer man n\u00e5n som mixar rockmusik bra.
S\u00e5 n\u00e4r vi gjorde min soloplatta spelade vi in rakt och sedan skickade jag till Chris Laney f\u00f6r jag tycker han mixar bra plus att han \u00e4r en polare till mig.<\/p>\n\n\n\n

Vad k\u00f6r du f\u00f6r st\u00e4rkare och s\u00e5 d\u00e5?<\/strong><\/p>\n\n\n\n

Jag har faktistk inte n\u00e5gon backline. Jag har varit med i Therion i elva \u00e5r men hoppade av f\u00f6rra \u00e5ret d\u00e5 jag inte k\u00e4nde att jag orkade med resorna kring turn\u00e9randet. Men jag ska spela spela p\u00e5 plattorna forts\u00e4ttningsvis, jag har nyss lagt bas p\u00e5 30! l\u00e5tar som \u00e4r t\u00e4nkt att vara med p\u00e5 kommande Therionplattor. Det ska v\u00e4l bli tre plattor utav detta material.
Men \u00e5ter till fr\u00e5gan s\u00e5 har vi k\u00f6rt in ears med Therion vilket jag i och f\u00f6r sig inte \u00e4r s\u00e5 bekv\u00e4m med men man v\u00e4njer sig.
Senast jag k\u00f6rde st\u00e4rkare s\u00e5 k\u00f6rde jag p\u00e5 Marshall och det skulle jag g\u00f6ra nu med om jag skulle v\u00e4lja sj\u00e4lv.<\/p>\n\n\n\n

Sista basfr\u00e5gan, hur m\u00e5nga basar har du?<\/strong><\/p>\n\n\n\n

Eh…\u00e5tta stycken tror jag att det \u00e4r varav sex \u00e4r Yamaha en \u00e4r en Cort yxbas som jag anv\u00e4nt med Kyss (Kiss hyllningsband) plus att jag har en Punisher orginal som \u00e4r handbyggd.<\/p>\n\n\n\n

I en intervju med The Maloik’s Ulf Romedahl n\u00e4mner du hur du kom in som heltidsmusiker i branschen och att det var Freestyles Anders Uddberg som fixade in dig och giget med Niclas Wahlgren. Men det tog bara n\u00e5got \u00e5r, sedan g\u00e5r din j\u00e4mn\u00e5riga kompis bort, hur minns du den upplevelsen?<\/strong><\/p>\n\n\n\n

Det var ju hemskt. Det var min f\u00f6rsta kokntakt med d\u00f6den f\u00f6rutom personer i min n\u00e4rhet som g\u00e5tt bort av \u00e5lder. Jag var tjugoett n\u00e4r Anders gick bort och vi hade umg\u00e5tts i flera \u00e5r varje dag eller \u00e5tminstone h\u00f6rdes varje dag. Men det var s\u00e5 att Anders spelade med Freestyle d\u00e4r jag faktiskt hoppade in p\u00e5 tv\u00e5 gig i slutet av Freestyles existens. Sedan b\u00f6rjade Anders spela med The Radio som var ifr\u00e5n Nyn\u00e4shamn och det bandet blev senare kompband till Pugh Rogefeldt. S\u00e5 n\u00e4r Pugh skulle \u00e5ka med The Radio som kompband till Kos var det pl\u00f6tsligt s\u00e5 att Pugh fick st\u00e4lla in fast giget redan var bokat och eftersom vi hade b\u00f6rjat jobba med Niclas Wahlgren s\u00e5 erbj\u00f6d Anders honom ist\u00e4llet och s\u00e5 blev det. Men de han bara komma till Kos och d\u00e4r samma kv\u00e4ll s\u00e5 dog Anders, det var Niclas som uppt\u00e4ckte att han var d\u00f6d.
Det ska ha g\u00e5tt till s\u00e5 att de hade varit ute och festat som man g\u00f6r i den \u00e5ldern och alla var bra dragna n\u00e4r de gick \u00e5 la sig. De som delade rum hade h\u00f6rt att han l\u00e4t konstigt n\u00e4r han andades men jag tror det var n\u00e5gon utav crewmedlemmarna som sa, n\u00e4 men han l\u00e5ter s\u00e5 n\u00e4r han sover. Senare s\u00e5 blev det str\u00f6mavbrott och i den stunden uppt\u00e4ckte Niclas att det inte l\u00e4t n\u00e5got ifr\u00e5n Anders l\u00e4ngre och satte en liten spegel framf\u00f6r munnen och uppt\u00e4ckte att det d\u00e5 inte immade p\u00e5 glaset…
D\u00f6dsorsaken visade sig vara lung\u00f6dem vilket inneb\u00e4r att lungorna fylls av kroppsv\u00e4tska.
Det konstiga och lite hokuspokus i sammanhanget \u00e4r att vi n\u00e5n g\u00e5ng satt och snackade och siade om framtiden. D\u00e5 jag s\u00e4ger undra vad man g\u00f6r n\u00e4r man \u00e4r 50. Anders svarade “det g\u00e4ller inte mig, jag kommer inte vara med d\u00e5”. S\u00e5 det var precis som att han visste att han skulle g\u00e5 bort i f\u00f6rtid, men jag fick senare veta av hans mamma att han hade varit hos typ en sp\u00e5dam som hade sagt till honom att han inte skulle leva s\u00e5 l\u00e4nge. S\u00e5 han blev bara 24 \u00e5r.<\/p>\n\n\n\n